W celu poprawnego działania witryny stosujemy pliki cookies (ciasteczka). Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Rozumiem

Argumenty liczb zespolonych, które najczęściej spotkasz w zadaniach + przydatne własności

 

Oto pojawiające się często w zadaniach liczby zespolone o module równym jeden, których argumenty są równe wielokrotności kąta \(\frac{\pi}{6}\) oraz \(\frac{\pi}{4}\).

Argumenty liczb zespolonych [pdf do pobrania]

\(\arg\left(\frac{\sqrt{3}}{2}+\frac{1}{2}i\right)=\frac{\pi}{6}\)

\(\arg\left(\frac{\sqrt{2}}{2}+\frac{\sqrt{2}}{2}i\right)=\frac{\pi}{4}\)

\(\arg\left(\frac{1}{2}+\frac{\sqrt{3}}{2}i\right)=2\cdot\frac{\pi}{6}=\frac{\pi}{3}\)

\(\arg(i)=2\frac{\pi}{4}=\frac{\pi}{2}\)

\(\arg\left(-\frac{1}{2}+\frac{\sqrt{3}}{2}i\right)=4\cdot\frac{\pi}{6}=2\cdot\frac{\pi}{3}\)

\(\arg\left(-\frac{\sqrt{2}}{2}+\frac{\sqrt{2}}{2}i\right)=3\cdot\frac{\pi}{4}\)

\(\arg\left(-\frac{\sqrt{3}}{2}+\frac{1}{2}i\right)=5\cdot\frac{\pi}{6}\) \(\arg(-1)=4\frac{\pi}{4}=\pi\)

\(\arg\left(-\frac{\sqrt{3}}{2}-\frac{1}{2}i\right)=7\cdot\frac{\pi}{6}\)

\(\arg\left(-\frac{\sqrt{2}}{2}-\frac{\sqrt{2}}{2}i\right)=5\cdot\frac{\pi}{4}\)

\(\arg\left(-\frac{1}{2}-\frac{\sqrt{3}}{2}i\right)=8\cdot\frac{\pi}{6}=4\cdot\frac{\pi}{3}\)

\(\arg(-i)=6\frac{\pi}{4}=\frac{3}{2}\pi\)

\(\arg\left(\frac{1}{2}-\frac{\sqrt{3}}{2}i\right)=10\cdot\frac{\pi}{6}=5\cdot\frac{\pi}{3}\)

\(\arg\left(\frac{\sqrt{2}}{2}-\frac{\sqrt{2}}{2}i\right)=7\cdot\frac{\pi}{4}\)

 


Poniżej możesz zobaczyć liczby zespolone z tabelki oraz ich argumenty zaznaczone na płaszczyźnie zespolonej. Argumenty równe wielokrotności kąta \(\frac{\pi}{6}\)  znajdują się w niebieskich trójkątach, natomiast wielokrotności kąta \(\frac{\pi}{4}\) znajdują się w szarych elipsach.

Argumenty liczb zespolonych na płaszczyźnie zespolonej [pdf do pobrania]

 

argumenty liczb zespolonych

Bardzo przydatne własności argumentu zespolonego

Ucząc się materiału związanego z argumentem zespolonym nie sposób pominąć własności argumentu liczby zespolonej. Zapytasz pewnie do czego mi się to niby przyda...? Zapewniam Cię, że się przyda i to bardzo we wszystkich zadaniach dotyczących argumentu, a szczególnie przy rozwiązywaniu równań i nierówności z argumentem zespolonym.

Dlaczego warto umieć materiał dotyczący argumentu liczby zespolonej?

Z mojego doświadczenia wynika, że od tego czy będziesz potrafił wyznaczyć argument liczby zespolonej może zależeć zdane kolokwium z zakresu liczb zespolonych. Argument liczby zespolonej występuje w zadaniach, w których pojawią się:

  • równania i nierówności z liczbami zespolonymi oraz z częścią rzeczywistą i urojoną, np. "Narysuj na płaszczyźnie zespolonej zbiór liczb zespolonych spełniających..."
  • postać trygonometryczna liczby zespolonej, np. "Zapisz liczbę zespoloną w postaci trygonometrycznej..." lub "Przejdź do postaci trygonometrycznej, a następnie wykonaj dzielenie liczb zespolonych... "
  • potęgowanie liczb zespolonych wykorzystując wzór de Moivre'a, np. "Wykonaj potęgowanie liczby zespolonej używając wzoru de Moivre'a..." (wzór de Moivre'a wymaga postaci trygonometrycznej liczby zespolonej i tu jest potrzebna umiejętność wyznaczania argumentu)
  • postać wykładnicza liczby zespolonej, np. "Zapisz liczbę zespoloną w postaci wykładniczej..."
  • wzór Eulera, np. "Wykorzytując wzory Eulera znajdź argument liczby zespolonej spełniającej równanie...."
  • pierwiastek zespolony i równania zespolone, np. "Rozwiąż równanie zespolone \(z^3=(1-i)^3\)" lub "Znajdź wszystkie pierwiastki 6 stopnia z liczby zespolonej z=1."

UWAGA: Z doświadczenia wiem, że (pośrednio lub bezpośrednio) argument liczby zespolonej pojawia się w około 30-70% wszystkich zadań na kolokwiach i egzaminach z algebry liniowej.

Oczywiście, wszystkie zadania z liczb zespolonych zaprezentowane powyżej są rozwiązane krok po kroku na stronie orzelzmatmy.pl. Jeśli chcesz zyskać wsparcie doktora nauk matematycznych oraz dostęp do lekcji wideo, przykładów i zadań testowych, to wystarczy się zarejestrować.

Kliknij, aby uzyskać dostęp

Komentarzy (0)

Cancel or