W celu poprawnego działania witryny stosujemy pliki cookies (ciasteczka). Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Rozumiem

Witaj, nazywam się Sebastian Orzeł - w 2011 roku stworzyłem od 0 stronę Orzelzmatmy.pl

Początki

Pewnego razu, gdy pracowałem jeszcze na Politechnice Wrocławskiej, zrobiłem mały eksperyment, który polegał na tym, że kolokwia jakie ułożyłem z algebry liniowej dla swoich studentów składały się z przykładów wziętych z list zadań jakie przerabialiśmy na ćwiczeniach... Efekt - mimo, że studenci przerabiali kursy etrapez (wspominali o tym nawet w trakcie kolokwium), mieli 2 tygodnie, aby się przygotować, to i tak zaliczyło tylko 30% studentów!

Pomysł na stworzenie serwisu orzelzmatmy.pl zrodził się w głowie mojej żony Kasi, której pomagałem w matematyce, gdy była jeszcze na studiach. Przekonała mnie do nagrania pierwszych lekcji jeszcze w 2011 roku. Przez kolejne lata nie miałem niestety czasu, żeby rozwijać stronę i kursy...

W 2014 roku, po obronie doktoratu z matematyki na Wydziale Podstawowych problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej, postanowiłem poprawić wszystkie kursy jakie do tej pory stworzyłem (szczególnie jakość dźwięku) oraz sam wygląd strony, który odstraszał. Uwierz mi, tworzenie wszystkiego (strony internetowej, treści, kursów itp.) samemu, to ogromna praca na wiele miesięcy, ale wierzę, że warto i czuję, że to jest właśnie moim powołaniem :-)

Misja i cel

Chciałbym szczerze pomóc jak największej liczbie studentów w zrozumieniu matematyki i zdaniu jej na studiach, stąd idea nagrywania filmów video, które jednocześnie mogą być odtwarzane przez wiele osób w różnych miejscach. W ten sposób mogę najlepiej wykorzystać swój ograniczony czas, ucząc wielu często zrezygnowanych lub załamanych studentów. Swoje kursy kieruję do osób, które naprawdę chcą się nauczyć matematyki.

Na filmach, które znajdziesz na stronie, wyjaśniam zagadnienia z matematyki wyższej, tak, jak podczas indywidualnych korepetycji (na filmikach jest nawet więcej materiału: podstawy, teoria, przykłady i zadania z rozwiązaniami). Tłumaczę wszystko krok po kroku, omawiam wiele przykładów oraz pokazuję, jak rozwiązać zadania o różnym stopniu trudności.

Dobierjąc zadania i przykłady w kursach, korzystałem z mojego doświadczenia w prowadzeniu ćwiczeń na Politechnice Wrocławskiej, gdzie często układałem kolokwia oraz sprawdzałem egzaminy. Mój sposób uczenia jest inny od kursów z matematyki jakie znajdziesz w internecie.

Moją misją na tej stronie nie jest uczenie schematów rozwiązywania zadań, które są napewno ważne. Osobiście wierzę, że mobilizowanie do głębszego zrozumienia różnych zagadnień matematycznych oraz do logicznego myślenia będzie procentowało nie tylko przy zaliczeniu, ale przez całe życie, w pracy zawodowej, w zarządzaniu rodzinnymi finansami itd. Oprócz tego, technicznie rzecz biorąc, na stronie orzelzmatmy.pl pokazuję jak rozwiązywać często trudniejsze zadania niż w innych kursach.

Jestem również redaktorem strony obliczone.pl zawierającej setki rozwiązań zadań i przykładów z matematyki wyższej. Tam znajdziesz różne przykłady z całek, pochodnych, liczb zespolonych, macierzy i innych działów algebry liniowej, analizy matematycznej i wiele więcej. Strony orzelzmatmy.pl oraz obliczone.pl wzajemnie się dopełniają i jestem pewien, że korzystanie z nich pomoże każdemu studentowi właściwie przygotować się do zaliczeń z matematyki wyższej.

Jednym z powodów, dla których stworzyłem stronę, na której można znaleźć e-korepetycje z matematyki, były moje kilkuletnie doświadczenia związane z prowadzeniem zajęć na uczelni oraz udzielaniem korepetycji.zdj-1

Zauważyłem, że wiele osób ma duże problemy z matematyką na studiach, nie do końca z własnej winy. Powodów jest wiele, oto 3 najważniejsze:

  • nauczyciele już od podstawówki skutecznie zniechęcają do matematyki, w gimnazjum i liceum jest jeszcze gorzej, dlatego dla większości młodych ludzi matematyka jest koszmarem i nie chcą mieć z nią nic wspólnego - efekt: powstają braki, które potem ciężko nadrobić
  • na studiach nie jest lepiej - wykładowcy spieszą się, by zdążyć z realizacją materiału przed kolokwium czy egzaminem (niestety programy studiów są często bardzo szerokie) - efekt: brak wyczerpującego tłumaczenia, przykładów, a to prowadzi do straconego czasu na wykładzie, bo potem w domu i tak trzeba do wszystkiego dochodzić samemu
  • nie będę ukrywał, że lenistwo jest również ogromną bolączką studentów...

To wszystko prowadzi do sytuacji, w których analizę matematyczną czy algebrę zalicza 30-40% studentów z danego kierunku. Nie jest to normalne i ewidentnie świadczy o poważnych błędach w systemie edukacji, a nie braku inteligencji czy zdolności studentów. Tak jak już napisałem wchodzi tu jeszcze kwastia lenistwa.

Więcej o mnie...

Na koniec parę słów o mnie. Pochodzę z Kotliny Kłodzkiej, szkołę średnią ukończyłem w Bystrzycy Kłodzkiej. W 2009 roku ukończyłem matematykę (specjalność finansowo-ubezpieczeniowa) na Politechnice Wrocławskiej i w tym samym roku rozpocząłem doktorat i jednocześnie 2-letnie studia magisterskie na kierunku: Mathematics for Industry and Commerce (Matematyka dla przemysłu i gospodarki), które ukończyłem w 2011 roku. Doktorat obroniłem 11 marca 2014 roku, miesiąc później oficjalnie otrzymałem tytuł doktora nauk matematycznych. W swojej pracy na Politechnice specjalizowałem się w zastosowaniach rachunku prawdopodobieństwa i procesów stochastycznych w fizyce, biologii i finansach.

Przez rok pracowałem na Politechnice Wrocławskiej jako asystent naukowo-dydaktyczny, następnie przez pół roku współpracowałem z Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii (ICNT) na UMK w Toruniu, gdzie prowadziłem badania naukowe związane z analizą własności matematycznych indeksów służących do lokalizacji źródeł aktywności mózgu. Więcej o mnie dowiesz się na moim profilu Linked In.

Osiągnięcia

W 2009 roku moja praca magisterska pt "Analysis of the Black-Scholes equation" uzyskała nagrodę II stopnia w konkursie Polskiego Towarzystwa Matematycznego (PTM) z zastosowań rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej (zobacz artykuł i krótki wywiad ze mną o zastosowaniach matematyki w Gazecie Wrocławskiej).

W czasie studiów doktoranckich uzyskałem m.in. nagrodę dla najlepszych doktorantów Politechniki Wrocławskiej (dwukrotnie), stypendium im. Hugona Steinhausa oraz stypendium w ramach projektu "Przedsiębiorczy doktorant". W tym ostatnim projekcie współpracowałem z Centrum Badawczo-Rozwojowym Cuprum KGHM we Wrocławiu, a dokładniej ze św. pamięci dr Januszem Nowakiem z Zakładu Nowych Technologii Energetycznych.

Jestem współautorem 8 publikacji naukowych (większość prac pisałem wraz z matematykami z Centrum im. Hugona Steinhausa), głównie z zakresu zastosowań matematyki w fizyce i finansach. Publikowałem w takich czasopismach jak Journal of Statistical Physics, Journal of Statistical Mechanics oraz Physical Review E

Na koniec chcę Cię zachęcić do aktywnego korzystania ze strony orzelzmatmy.pl, którą stworzyłem właśnie dla Ciebie i cały czas staram się różne rzyczy poprawiać i ulepszać. Dlatego bedę Ci bardzo wdzięczny za wszelkie komentarze na temat strony, jak i materiałów edukacyjnych, które tu znajdziesz.